Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Тијана Поповић-Млађеновић, редовни професор

др Срђан Тепарић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Радош Митровић, доцент

др Срђан Тепарић, доцент

Услов

нема посебних услова

Исход

Након завршеног курса студенти ће бити у могућности да практично примене стечена знања из области наука о музичкој уметности – пре свега, у пољу музичке критике, посредно или директно креирајући различите медијске платформе за пласман уметничких и културних вредности које одговарају истовремено и критеријумима музичке професије и захтевима савременог друштва. Студенти ће стицати практично искуство писања музичких критика, приказа, програма концерата, осврта и музичких блогова. Такође, садржај овог курса подстаћи ће тимски рад и омогућиће студентима да развију оријентацију ка пројектима (осмишљавање и планирање концертних турнеја; пласман појединачних извођача у различитим медијима; прогамски предлози серије концерата / представа у оквиру неке музичке институције и сл.), као и могућност да те пројекте учине доступним на друштвеним мрежама. Посебна пажња током курса била би посвећена праћењу концертне сезоне Факултета музичке уметности са циљем да студенти освесте и прихвате своју одговорност према академској и друштвеној заједници у којој делују.

Циљ

Стицање примењивих знања из области музичке критике и, посебно, пласмана професионалне речи о музици у свим савременим медијима (укључујући и друштвене мреже).

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава: Предавања: 1. Увод у музичку критику – Музичка критика као вид интерпретације музике и основна питања аксиологије уметности 2. Историјска разматрања теорије критике у уметности до 19. века 3. Историјска разматрања теорије критике у уметности и теорије музичке критике у 20. веку и развој музичке критике у Србији 4. Стилска анализа и музичка критика 5. Различити типови музичке критике

Садржај практичне наставе

Практична настава - Аналитичко слушање музике са партитуроми без ње (адекватно вербализовање опажених аспеката извођења) - Критика извођаштва: солисти / реситали (упутства, анализе и вежбе) - Критика извођаштва: камерни и симфонијски оркестри (упутства, анализе и вежбе) - Критика извођаштва: вокално-инструментална дела (упутства, анализе и вежбе) - Критика извођаштва: музичко- сценска дела (упутства, анализе и вежбе) - Критика премијерних извођења (интерпретација новог дела и његовог извођења) - Критика етно музике и world music - Критике фестивала и такмичења - Критике и прикази музичких издања Радионице – писање различитих формата музичке критике - Анализа постојећих критика и писање критике о озвођењима великих интерпретатора - Писање критике о реситалима извођача солиста - Писање критика о камерним и окрестарским извођењима, - Писање критике о вокално-инструменталним извођењима и музичко-сценским делима - Писање критика о новијим мултимедијалним делима/радовима - Писање критике премијерног извођења новог дела - Писање приказа и критика музичких издања - Писање критика различитих формата – новинарски формат, радијски и ТВ формат, тручни часописи, писање рецензија и приказа, као и писање текстова за концертне програмске књижице - писање критика које би одговарале интернет форматима - Писање критика на извођења етно музике, етно фестивала и концерата world music Јавни часови – презентације и дебате - Јавна презентација музичких критика и дебата свих учесника курса - Јавна презентације заједничког пројекта Предиспитни задатак: – Заједничко писање, елаборација и, уколико је могуће, реализација пројекта који има за циљ пласман одређеног репертоара на јавним музичким сценама у Србији: осмишљавање репертоара концерата, циклуса концерата, репертоарске концепције јавних музичких установа и сл. Усмени испит подразумева јавну презентацију већ написане критике уз активно учешће у дебати. Писмени испит подразумева писање критике задатог извођења уз могућност коришћења интернет мреже

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

активност у току предавања

10

практична настава (писање критика) и ангажовање на радионицама

40

ангажовање на припреми заједничког пројекта

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

писмени испит

20

усмени испит (презентација)

20

Литература

Azeradd Michael (2018). Rock Critic Law: 101 Unbreakable Rules for Writing Badly About Music. New York: Dey Street Books.

Cone, Edward (1981). The Authority of Music Criticism, Journal of the American Musicological Society (34/1), 1–18.

Dubrovski, Serž (1986). Zasto nova kritika?. Beograd: Srpska knjizevna zadruga.

Elis, Katharine (1999). Music Criticism in Nineteenth-century France. New York: Cambridge University Press.

Haggin, B.H. (1962). Music Criticsm and Scholarship, The American Scholar (31/3), 423-430.

Herbert, Trevor (2009). Music in Words: A Guide to Researching and Writing about Music. New York: Oxford University Press.

Jost, Walter (2004). A Companion to Rhetoric and Rhetorical Criticism. Hoboken: Blackwell Publishing.

Karnes, Kevin (2008). Music, Criticism and the Challenge of History, Shaping Modern Musical Thought in Late Nineteenth-Century Vienna. New York: Oxford University Press.

Kerman, Joseph (1986). Contemplating Music, Challenges to Musicology. New York: Harvard University Press.

Kivy, Peter (1990), A New Music Criticism?, The Monist, 73/2, Oxford University Press, 247–268.

Levinson, Jerrold, “Evaluating Musical Performance”, The Journal of Aesthetic Education (21/1), 75–88. Man, Pol de (1975). Problemi modernekritike. Beograd: Nolit.

O’dea Jane (2000). Virtue or Virtuosity, Explorations in the Ethics of Musical Performance. Westport: Greenwood.

Пејовић, Роксанда (1999). Музичка критика и есејистика у Београду (1919–1941). Београд: Факултет музичке уметности.

Ralph Hill, Some Reflections on Music criticism, The Musical Quarterly (29/2), 188–197.

Музика у одјецима критике 2017., Београд: Задужбина Илије М. Коларца Центар за музику, 2018.