Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Мирјана Закић, редовни професор

др Ива Ненић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ана Петровић, асистент

Услов

нема посебних услова

Исход

- Стицање знања о историјској и културалној палети ангажованих музичких пракси и о значају концепта „музике у заједници“; - Стицање базичних теоријских компетенција и практичних вештина за самостално осмишљавање и реализацију друштвено ангажованих музичких пројеката; - Способност практичне примене стечених знања из угла примењене / акционе етномузикологије и студија културе у контексту културалних индустрија / ширег културног сектора, уметности, образовних политика и педагошких пракси информационог друштва, у виду препознавања проблема и осмишљавања иновативних и стратешких приступа друштву преко музике и музици у друштву

Циљ

- Упознавање са историјским и савременим облицима друштвено ангажованог деловања кроз музику, на примеру различитих институционализованих, артивистичких и самоорганизованих музичких пракси, пројеката и иницијатива; Упознавање са врстама друштвених проблема које се најчешће појављују као предмет рада у оквиру критичких и ангажованих музичких пракси; - Развијање рефлексивних, критичких и практичних приступа музици као пољу друштвеног деловања и промене; - Овладавање основним теоријским, методолошким и етичким концептима неопходним приликом осмишљавања и извођења друштвено одговорних музичких пројеката; - Упознавање са различитим моделима друштвених импликација примењених и активистичких пројеката у светлу „одрживог развоја“ музике и друштвених заједница

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава 1. Музика и друштвено деловање: историјски осврт 2. Друштвено одговорни музички пројекти и модели решавања проблема у заједници (примењена етномузикологија – рад путем музике са угроженим, маргинализованим и осетљивим друштвеним групама и појединцима) 3. Друштвено одговорни музички пројекти и модели решавања проблема у заједници (примењена етномузикологија – допринос решавању структурних проблема путем музике) 4. Крос-културални аспекти музицирања и стварања музике 5. Музика као активност различитих друштвених група (communitymusic) – преглед локалних и глобалних „добрих пракси“ 6. Ангажованост локалних и научних заједница у очувању (ревитализацији) обредне праксе 7. Ангажованост локалних и научних заједница у очувању инструменталне праксе 8. Музика и одрживи развој: студија случаја уписа елемента НКН „Коло. Традиционална игра у Србији“ на репрезентативну листу УНЕСКА (1) 9. Музика и одрживи развој: студија случаја уписа елемента НКН „Коло. Традиционална игра у Србији“ на репрезентативну листу УНЕСКА (2) 10. Основе методологије друштвено ангажованог рада у музици: етнографски интервју 11. Основе методологије друштвено ангажованог рада у музици: посматрање са учествовањем, учествовање са посматрањем 12. Музика и одрживи развој 13. Парадигма научне „рефлексивности“ 14. Музика и друштвени покрети 15. Колаборативни пројекти / Економске, политичке и културалне околности као предмет рада путем музике

Садржај практичне наставе

Практична настава 16. Exploratorium: одабир и извођење „студије случаја“ (1) 17. Exploratorium: одабир и извођење „студије случаја“ (2) 18. Exploratorium: одабир и извођење „студије случаја“ (3) – обрада резултата 19. Дизајнирање друштвено одговорног пројекта на основу претходно сакупљених и обрађених искустава и података (1) 20. Дизајнирање друштвено одговорног пројекта на основу претходно сакупљених и обрађених искустава и података (2) 21. Улога уметника / истраживача – „фацилитатор“ или „креативни агент” 22. Дискусија поводом текстуалног предлошка 23. Дефинисање и припрема обавезних елемената пројекта, пројектни план 24. Практична радионица – развој вештина (комуникационе, колаборативне, презентационе) 25. Практична радионица – планирање и управљање ресурсима, вештине процене могућности, циљева и одрживости пројеката 26. Практични рад са студентима и припрема презентација пројеката 27. Презентација групних студентских пројеката (1); 28. Презентација групних студентских пројеката (2); 29. Гледање филма („TheCradleWillRock”, документарни етномузиколошки филм„In калдрма“, други филмови по избору) 30. Гледање филма „Крст под Шаром“ (презентација степена одрживости музичке праксе у Сиринићкој жупи, као и начина очувања обредне праксе у савременом тренутку)

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство

5

Активност на часу

30

Извођење мини-етнографије / скице пројекта (по групама)

10

Презентација

5

Испитне обавезе

Опис

Бодови

усмени испит

50

Литература

Ober, Loren (2005). Muzika drugih. Beograd: Biblioteka XX vek.

Petan, Svanibor (2010). Uloga znanstvenika u stvaranju pretpostavki za suživot. U susret primijenjenoj etnomuzikologiji. Lambada na Kosovu – etnomuzikološki ogledi, Beograd: Biblioteka XX vek, 191–215.

Araujo, Samuel (2009). Ethnomusicologists researching towns they live, In: Theoretical and methodological queries for a renewed discipline. Muzikologijа (9): 33–50.

Turino, Thomas (2008). Music as social life: The politics of participation. Chicago: University of Chicago Press. (одабрана поглавља).

Nenić, Iva (2015). World music in the Balkans and the politics of (un)belonging. In: Ivana Medić and Katarina Tomašević (Еds.), Beyond the East-West divide. Balkan music and its poles of attraction. Belgrade: Institute of Musicology SASA and Department of Fine Arts and Music, Serbian Academy of Sciences and Arts, 259–272.

Nenić, Iva (2016). Envisioning ethnomusicological praxis: Theory, action-intervention and situated knowledge, In: Liz Mellish, Nick Green and Mirjana Zakić (Еds.), Improvisation, professionalization and interdisciplinarity in ethnomusicology and ethnochoreology, Fourth Symposium of the ICTM Study Group onMusic and Dance in Southeastern Europe. Belgrade, Faculty of music and ICTM Study Group on Music and Dance in Southeastern Europe, 2016, 335–342.

Higgins, Lee (2012). Community music: in theory and in practice. New York: Oxford University Press (одабрана поглавља).

Ramnarine, T. K. (2009). Acoustemology, Indigeneity, and Joik in Valkeapää's Symphonic Activism: Views from Europe's Arctic Fringes for Environmental Ethnomusicology. Ethnomusicology (53/2), 187–217.

Закић, Мирјана (2015). Делатност Српског етномузиколошког друштва на плану очувања и заштите музичког фолклора, Савремена српска фолклористика II, ур. С. Ђорђевић Белић, Д. Лајић Михајловић, Н. Радуловић, Б. Сувајџић, Ђ. Трубарац Матић. Београд: Институт за књижевност и уметност, Удружење фолклориста Србије, Универзитетска библиотека Светозар Марковић, 121–130.

Harrison, Klisala (2016). Why Applied Ethnomusicology. COLLeGIUM: Studies across disciplines in the humanities and social sciences, 13.