Факултет Музичке уметности

Зборници радова/Тематски зборници

2023.

Музика и значење

Зборник радова 25. Педагошког форумa сценских уметности

Isolde Malmberg. Towards a sustainable music education. What contribution should music education make to the crises and urgent questions of our time to innovate for the future? An essay

Senad Kazić, Nerma Hodžić-Mulabegović i Ena Plakalo. Muzika i značenje iz perspektive učenika i studenata u nastavi solfeggia

Nikola Lovrinić, Suzana Goldin i Sabina Vidulin. Slušni doživljaj na nastavi solfeggia: stanje i perspektive

Gabriela Karin Konkol. Educational-artistic project on presenting contemporary Polish music to children

Marzena Kamińska. Different ways of developing creativity in Eurhythmics specialty

Милена Петровић. Значај хорског певања за ментално благостање деце

Vesna Živković. The concept of creating musical amateurs in music culture teaching

Александра Станковић. Google earth као дигитални алат у настави музичке културе

Снежана Филиповић. Корелација немузичких предмета са предметом Mузичка култура у гимназијском наставном програму – методски поступак приликом објашњења појма програмности у музици

Сара Савовић. Бразил, деци не треба Бразил – (не)примерена популарна музика за децу

Сенка Белић. Практична примена теорије о модалном етосу на примеру полифоне музике 16. века

Ana Perunović-Ražnatović. Harmonska analiza u savremenom programu, pedagoškoj praksi i literaturi u cilju boljeg razumijevanja muzike i značenja predmeta harmonija

Марко Алексић. Хармонске и тоналне алегорије као нова значења у хармонском језику: опера Салома Рихарда Штрауса

Срђан Тепарић. Два аспетка проучавања значења на предмету анализа музичких стилова

Марија Глуваков Меденица. Бетовен, фантазија и значење

Марко Весић. Полижанровски дискурс у делу „Музичка форма или смисао у музици” Берислава Поповића као последица епистемолошког релативизма: колизија теоријске физике и анализе музичке форме

 

Proceedings of the Second International Conference Psychology and Music – Interdisciplinary Encounters, Belgrade 2022

Impressum, Content, Editors’ Note

Moe Touizrar, Juan Ignacio Mendoza Garay and Marc R. Thompson. Links between Embodiment and Perceived Brightness in Orchestral Music

Geoff Luck. Age-Related Motor Speed and Music of the World’s Best-Selling Recording Artists

Ena Plakalo, Nerma Hodžić-Mulabegović and Senad Kazić. The Impact of Long-Term Playing of a Musical Instrument on the Perception of Acoustic Phenomena in Aural Skills Training

Sandra Dabić. Influence of Sound Registers on Comprehension, Memory, and Notating Music

Gulnara Minkkinen, Suvi Saarikallio, Josefiina Pajunen and Esa Ala-Ruona. Adolescents’ Music Listening for Relaxation: Subjective and Physiological Effects

Anđela Milošević and Ivana Stepanović Ilić. Reconsidering the Role of Music in Mood Regulation and Its Relationn With Age and Gender Difference in Serbian Adolescents

Gerard Breaden Madden, Steffen A. Herff, Scott W. Beveridge and Hans-Christian Jabusch. Trait-Dependent and Trait Consistent Affect Regulation in Musical Practice

Deniz Duman, Petri Toiviainen and Geoff Luck. Correlations Between Personality Traits and Experience of Groove

Alexandra Lamont. Music That Matters: Unique and Collective Features in Experiences of Favorite Music across Place and Time

Anica Bajagić and Emilija Marković. Cultural Habits of Music High-School Pupils in Serbia Before, During, and After the COVID-19 Lockdown

Katarina Milisavljević. The Effects of Background Music in Different Settings

Heiner Gembris. Musically Talented in Competitions

Ana Protulipac, Sanja Stevanović, Dejana Mutavdžin and Blanka Bogunović. Basic Psychological Needs, Motivational Regulation Styles, and Success in High-School Music Students

Anica Bajagić, Dejana Mutavdžin, Milan Stanojević, Vesna Tafra-Rokvić, Mirjana Đukić and Blanka Bogunović. The Relationship Between Music Performance Anxiety, Mindfulness, and Self-estimated Success in Music High-School Students

Sophie Gemma Storr. “But I Like That You Can’t Hear Me”: Unexpected Outcomes in Online Music Lessons

Vesna Živković. The Influence of Twentieth-Century Music on the Emotional Response of Students in the Music Education

Dimitrinka Jordanova Peshevska, Ana Tomovska-Misoska, Kate Trajkova and Tamara Mitanovska. Mental Health and Resilience in Classical Musicians during COVID-19 Pandemic in the Republic of North Macedonia

Predrag M. Mitrović and Aleksandra Paladin. Music Therapy in Patients with Hypertension: Eighteen-Year Experience

Annini Tsioutis and Christina Athinodorou. Crossing the Threshold: A Performer’s Experience of Re:Mains for Multi-Pianist

Maja S. Vukadinović. Music as an Inspiration and Choreographic Cognition

Maja S. Vukadinović. The Role of Music in Exploring the Aesthetic Experience of Dance Choreographies

Ivan Ilić. Creating a ‘Future’ Artist: A Holistic Perspective

David M. Schruth. From Olfactory Sensory Reliance to Musical Signals of Vision, Space, and Motion

Deniz Duman, Petri Toiviainen and Geoff Luck. Investigation of Mu Oscillations to Naturalistic Groove Music

 

Фолклор у музичкој педагогији

Тематски зборник 24. Педагошког форумa сценских уметности

Слободан Кодела и Игор Николић. Применљивост мелодија фолклорних игара у настави солфеђа

Сенад Казић. Могућност употребе фолклорних примера из Босне и Херцеговине и Црне Горе у настави солфеђа – компаративни приказ

Јована Милошевић и Милица Кеча. Примена музичког фолклора у циљу овладавања дактилским и анапетским облицима аксак ритма

Вера Миланковић. Прилог хармонизацији српске народне песме

Ана Ристивојевић и Весна Свалина. Заступљеност народних песама у уџбеницима предмета Музичка култура у Републици Хрватској и Републици Србији: анализа уџбеника за прва три разреда основне школе

Весна Живковић. Заступљеност вокалне музичке традиције у уџбеницима за музичку културу виших разреда основне школе

Еиримас Величка. Специфичности литванских песама ‘Сутартине’ и дидактичке могућности њихове употребе у учионици

Нада О’Брајен. Фолклорне представе у музичком образовању

Aна Перуновић-Ражнатовић. Фолклор у савременом програму и литератури за предмет Музичка култура основне школе за одрасле

Јозеф Јорданија. Порекло вишегласја: касније културно откриће или део предаторског одбрамбеног система?

Димитрије О. Големовић. Да ли традиционални облици народног музицирања треба и могу да се уче у музичкој школи?

Александра Миликић. Између дигиталног и непосредног у процесу преговарања о музичком знању (на примеру три генерације свирача на дугој свирали)

Марина Марковић. Модели музичког образовања студената Кијево-могиљанске академије и српско појање у 18. веку

Ивана Перковић, Ивана Вуксановић, Душанка Јеленковић Видовић и Милица Петровић Кроскурикуларно учење у високом музичком образовању: предузетнички камп за студенте музике „Музика – овде и сада”

Наталија Јовић. Фолклорни елементи у почетном флаутском описмењавању

Срђан Тепарић. Интерпретација елемената фолклора у новијим делима српских композитора на предмету Анализа музичких стилова

2021.

Феномен ритма – порекло, извођење, значење / Phenomenon of Rhythm – Origin, Interpretation, Meaning

Тематски зборник 23. Педагошког форума сценских уметности / Thematic Proceedings of 23rd Pedagogical Forum of Performing Arts

Милена Петровић. Ритмички звук јампског метра

Весна С. Живковић. Мануелна репродукција ритма и стицање ритмичких вештина

Славица Стефановић. Ритмичка окосница дечјих песама Станише П. Коруновића

Aлександар Палибрк. Могућности употребе ударачког инструмента ђембе у општем музичком образовању

Вера Миланковић. Поредак ритма у српској народној песми

Адмира Коничанин и Алма Тртовац Дедеић. Примена народних плесова у настави физичког васпитања

Марко Весић. Ритам [и] разлика измештање хоризонта

Ђорђе Степановић. Ритмичка организација музичког дискурса са становиштa Ојлерове недовршене теорије

Сенка Белић. Сложене секвенце композициони процес у трогласу

Нада О’Брајен. Феномен ритма из психоаналитичке перспективе и импликације за музичку педагогију

Гордана Ачић и Мирјана Недељковић. Искуства и пракса наставе на даљину у музичким школама у Србији за време пандемије Ковид-19

Тихана Шкојо и Ана Ристивојевић. Обликовање наставе солфеђа на даљину

МУЗИКА И УМЕТНОСТ У ОБЛИКОВАЊУ ЕВРОПСКОГ КУЛТУРНОГ ИДЕНТИТЕТА 2

Зборник студентских радова, св. 9/2021

Милош Маринковић. „Фантазија“ у теоријском и композиторском опусу Властимира Перичића

Марија Томић. ‘Игра знаковима’: „Прелид за преподне једног фауна“ (1994) Рајка Максимовића – икона, индекс и/или симбол Дебисијеве музике?

Милица З. Петровић. О идентитетима литургијске музике за децу – композиторски поступци Војислава Илића у преради „Литургије Светог Јована Златоустог“ Стевана Стојановића Мокрањца за двогласни дечји хор

Радост Галоња Кртинић. Дуализам у опери „Мртве душе“ Родиона Шчедрина: синтеза руског наслијеђа и западноевропских музичких стремљења

Милош Браловић. Између старог и новог света: позна дела Арнолда Шенберга

Предраг И. Ковачевић. Аутономност музичке логике у естетици Џона Кејџа на примеру дела „Water Walk“

 

2020.

ЗАЈЕДНИЧКО МУЗИЦИРАЊЕ У ОБРАЗОВАЊУ / PERFORMING TOGETHER IN EDUCATION

Тематски зборник 22. Педагошког форума сценских уметности / Thematic Proceedings of 22nd Pedagogical Forum of Performing Arts

 

Вера Миланковић. Импровизација – скривена педагогија

Milena Petrović and Anna Galikowska Gajewska. Body score – a multimodal representation of two-part melodies

Кристина Парезановић. Педагошка делатност мр Розалије Штаткић – редовнe професорке Академије уметности у Новом Саду у пензији

Suzana Goldin. Korelacija teorijskih glazbenih sadržaja u nastavi solfeggia

Милена Срдић. Корелација предмета солфеђо и камерна музика у другом циклусу основне музичке школе

Александра Паладин и Драгана Михајловић Бокан. Колико слободе има наставник музичке културе?

Lidija Nikolić. Glazbeno iskustvo studenata učiteljskog studija kao pretpostavka učenja glazbe na studiju

Milena Petrović, Sabina Vidulin and Gabriela Karin Konkol. Benefits of classical concerts on students’ wellbeing – Results from the European Research Project

Алма Тртовац Дедеић. Збирке дечијих песама за ученике основних школа Владимира Р. Ђорђевића у савременој настави

Ana Bučko i Ana Žauhar. Projekt „škola za život” iz perspektive učitelja glazbene kulture

Dajana Burić i Marta Šarec. Oda radosti: obrada pjesme putem radioničke metode poučavanja

Адмира Коничанин и Алма Тртовац Дедеић. Интегративни модел обраде дечјих народних игара кроз садржаје телесног вежбања са децом млађег школског узраста

Катарина Станисављевић. Музичка индустрија – ауторска и права интелектуалне својине

Ана Ристивојевић и Тијана Мировић. Како ученици музичких школа и аматерски певачи виде добит од хорског певања?

Драган Ашковић. Дијалектика индивидуалног и колективног у музичком догађају

Marzena Kaminska. Possibilities of the use of Emil Jaques-Dalcroze’s method and elements of music therapy and choreotherapy during the classes with seniors

Anna Galikowska-Gajewska, Gabriela Karin Konkol and Nadica Spasojević. The first Erasmus+ student exchange between the Faculty of Music in Belgrade and the Academy of Music in Gdansk – Reflections on eurhythmics and music education

Зоран Божанић. Методска питања хармонске анализе ренесансне вокалне полифоније

Сенка Белић. Композициони процес у сложеним секвенцама у двогласу

Наталија Јовић. Заступљеност саморегулације током самосталног вежбања инструктивне музичке литературе

Анастасија Милин и Милица Алексић. Правци унапређивања сарадње студената и професора на Факултету музичке уметности у Београду

PROCEEDINGS OF PSYCHOLOGY AND MUSIC – INTERDISCIPLINARY ENCOUNTERS BELGRADE 2019, Blanka Bogunović and Sanela Nikolić (Eds.)

 

Impressum, Content, Editorsʼ Note

Carolina e Sá and Eduarda Carvalho. Lullabies and Preterm Infants: A Contribution for the Study of Infant Directed Singing in the NICU

Marija Savić, Dubravka Stošić, and Nikola Goljović. The Relation Between Musical Activities, Attitudes, and Music Education of Pre-school Teachers

Ida Vujović. The Power of Long Notes: Pedal Points, Drones, and Expectancy Theories

Teodora Vuletić. Methodological Difficulties in Conservation-Type Tasks in Music

Blanka Bogunović, Ida Vujović, and Ana Protulipac. Sight-Reading Strategies in Singing and Playing

Anna Antonina Nogaj and Izabela Czarnecka. Differences in the Stress Coping Styles and Social Competences among Classical and Jazz Musicians

Aleksandar Kontić and Miloš Zatkalik. Some Remarks on the Performance Anxiety among Musicians: A Psychoanalytic Perspective

Valnea Žauhar, Aleksandra Matić, Ana Dražul, and Igor Bajšanski. Memorizing the Contemporary Piano Piece of Music: The Effects of the Formal Structure, Pianist’s Segmentation, and Technical Difficulties

Marija Tomić. Perception of the Idiosyncrasy in Performances of Debussy’s “Syrinx” for Solo Flute

Maria Bernadete Castelan Póvoas and Luís Claudio Barros. Principles of Anticipation and Movement Cycles Applied to Piano Gestures in the Brazilian Repertoire for Piano Four Hands

Tatjana Popović. Role of the Body and its Movements in Expressive Performances

Dejana Mutavdžin and Blanka Bogunović. Learning Preferences of the Musically Gifted

Vesna Rokvić, Majda Marić, Anica Bajagić, Mirjana Đukić, Blanka Bogunović, Olja Jovanović, and Selena Erac. Children with Additional Support Needs in Music Education

Margarida Baltazar and Daniel Västfjäll. Songs Perceived as Relaxing: Musical Features, Lyrics, and Contributing Mechanisms

Maja Derlink, Veronika Rogelj, Nina Stanojević, Petra Habjanič, Katarina Habe, and Uroš Kovačič. Music Listening and Heart Rate Variability

Johanna N. Wilson, Marc Thompson, and Suvi Saarikallio. The Function of Music Videos in Everyday Listening Experiences

Radost Galonja Krtinić. The Emotional Response of Different Generations to Mass (Partisan) Songs

Marija Stankov, Nebojša Milićević, and Ana Jovančević. Effect of Music on Subjective Experience of Dance Performances

Marik Roos. The Influences of Chord Progression Probability, Predictive Processing, and the Behavioral Inhibition System on Aesthetic Appreciation of Pop Songs

Ana Rebrina. Perception of the Macroform in the Second of Babbitt’s ‟Three Compositions for Piano” (1947)

Đorđe Stepanović. Perception of Rhythmic Patterns, Meter, and Measure among Music Students

Neda Nikolić. Musical Flow Segmentation and Emotional Response of Music Students to Impressionistic Musical Piece

Sanja Srećković. Psychological Research and Philosophical Debates on Musical Meaning

Srđan Teparić. The Sign Upgrading of Archetypes in the Music of Postmodernism

Sanela Nikolić. Model of Artistic Music Aesthetic Experience in Music Criticism Broadcasted on the Radio Belgrade 2 in 2017

Milena Petrović. Zoomusicology Research in Serbia

Igor Radeta. Ondine as an Anima in the Context of Narrative Strategies of Ravel’s ‟Gaspard de la Nuit”

Milica Lazarević. The Dramaturgy of ‟Ondine” by Ravel from the Perspective of Jung’s Concept of the Psyche

Marija Simonović. Ravel’s ‟Ondine” From the Viewpoint of Bachelard’s Essay on Water and Dreams

Tijana Popović Mlađenović, Neda Kolić, and Ivana Petković Lozo. Rediscovering Music Universe of Claude Debussy’s ‟Préludes”

2019.

ЗБОРНИК РАДОВА СТУДЕНАТА ОДСЕКА ЗА МУЗИЧКУ ТЕОРИЈУ, СВ. 3/2019

 

Садржај и предговор

Јованa Дамњановић. Тропирање меланхолије на примеру мадригала „Види, умрећу!” („Ecco, morirò dunquе”) Карла Ђезуалда

Павлe Пауновић. Меланхолични патос и фригијска инфлексија у мадригалу „Проли Смрт” („Sparge la Morte”) Карла Ђезуалда

Ђорђe Степановић. Развојност као доминантни чинилац изградње музичког тока у Четвртој симфонији Антоњина Дворжака

Јеленa Максимовић. Дисперзивно дејство мотивског језгра „еф-ас-еф” у Трећој симфонији Јоханеса Брамса

Јованa Дамњановић. Манифестација комичног патоса у балади „Опроштај” („Abschied”) Хуга Волфа на стихове Едуарда Мерикеа

Тијанa Вукосављевић. Улога малог дурског сeптакорда у испољавању тоналне динамике у музици Мориса Равела

Исидорa Бован. Принцип развојности као стратегија креирања позноромантичарске лирике у Клавирском трију опус 120 Габријела Фореа

Недa Николић. Сегменти музичког тока у служби проширења традиционалне концепције форме у Трећем клавирском концерту Станојла Рајичићa

Душан Симић. Форма свите у једном ставу на примеру Дуа за клавир и оркестар Властимира Трајковића

Тањa Вуловић. Методска обрада ванакордских тонова у настави хармоније

Григориј-Николај Јаковљевић. Двогласна инвенција

Милан Матић. Трогласна фуга

2018.

WUNDERKAMMER / THEIR MASTERSʼ VOICE

Predrag I. Kovačević. Intertekstualno ʻčitanjeʼ elemenata „Commedia-e dellʼarte” u „Don Đovaniju” i „Muzičkoj šali” Volfganga Amadeusa Mocartа

Stefan Savić. Žanrovsko-dramaturška problematika u „Kitežu” N. А. Rimskog-Korsakova kao vid sinteze različitih tradicija ruske operе

Marija Simonović. „Kabina sa ogledalima” – ʻslikeʼ vodе u klavirskoj muzici Kloda Debisija – između Bašlarovog ogleda o vodi i snovima i ʻogledanjaʼ vode u likovnom izrazu XIX vekа

Miloš Bralović. Elementi modernizma u gudačkim kvartetima Josipa Slavenskog

Neda Kolić. Hram jednostavnosti na temeljima lavirinta: izbor instrumentalnih „tintinabuli” kompozicija Arva Pertа

Adriana Sabo. „Međunarodna tribina kompozitorki”? Mogući pogled na položaj kompozitorki u okviru domaće muzičke scenе

Bojana Radovanović. Nauka kao umetnost – interdisciplinarnost u naučnim radovima Dragutina Gostuškog

Mina Šuković. Odnos između dekonstrukcije i muzike: instrumentalni teatar „Istar” Ivana Brkljačića kao primer muzičke dekonstruktivističke delatnosti

Милош Маринковић. Нове културално-фестивалске перспективе у Хрватској и Србији као резултат друштвено-политичке трансформације музичког фестивала у СФРЈ (Од Југослaвенске музичке трибине, преко Трибине музичког стваралаштва Југославије, до Глазбене трибине Опатија/Међународне глазбене трибине и Међународне трибине композитора)

2017.

МУЗИЧКИ ИДЕНТИТЕТИ И ЕВРОПСКА ПЕРСПЕКТИВА 2: ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНИ ПРИСТУП

Зборник студентских радова, св. 7/2017

 

Предраг И. Ковачевић. Поигравање топосима. Значај турског топоса у интерпретацији опере „Отмица из Сараја”

Тијана Адамовић. Утицај руске традиције и оријентализма на оперу „Славуј” Игора Стравинског

Стефан Савић. „Дуга на заласку сунца”: Фантазијски свет у „Четири последње песме” Рихарда Штрауса

Татјана Поповић. Душан Трбојевић у Лондону и Америци

Јелена Јанковић-Бегуш. Опера „Фиделио” Лудвига ван Бетовена – слика или критика Француске револуције?

Милица Петровић. Ризорђименто, Верди, „Набуко”

Маша Спаић. Симболи „радости” и „братства” у финалу Девете симфоније Лудвига ван Бетовена

Душанка Јеленковић Видовић. Транскултурални карактер европске музичке авангарде

Никола Пејчиновић. Између онтологије и феноменологије: развој авангардистичког музичког записа – од интегралног серијализма до алеаторике

Моника Новаковић. Формула као средство прокреације: „Мантра” Карлхајнца Штокхаузена

Јелена Јанковић-Бегуш. Примена Тарастијеве теорије музичке наративности у анализи Концерта за клавир и оркестар бр. 3 „Pro Libertate” Александра Обрадовића

Татјана Поповић. Изазови сагледавања текстуално-музичке кореспонденције у песми „Импровизација” из збирке песама „Пролеће! Пролеће!” Станислава Препрека

Предраг И. Ковачевић. Интертекстуалност и елементи „комедије дел арте” у музици

2016.

2014.

Музиколошка мрежа / Музикологија у мрежи

Зборник студентских радова, св. 5/2014

Садржај и Предговор

Ана Ђорђевић. „Национални” стилови у Баховим француским и енглеским свитама

Стефан Савић. Синтеза стваралаштва Јохана Себастијана Баха сагледана кроз Мису у ха-молу BWV 232 са посебним освртом на оркестрацију и инструментацију у ставу Глорија

Оливера Ђуричић. „Доба дана” – музичко приказивање и конвенције XVIII века

Јана Димитријевић. У потрази за значењима Реквијема Волфганга Амадеуса Моцарта

Никола Пејчиновић. Тоналитет патоса у Моцартовим и Бетовеновим сонатама за клавир – це-мол

Вања Спасић. Оперска естетика П. И. Чајковског у односу на естетику Петорице и Вагнера

Радош Митровић. Мартин Хајдегер/Џон Кејџ: однос према уметности као себе-у-дело-постављања истине

Бранко Жујковић. „Ораторио профано” Душана Радића са становишта теорије синтезијске уметности Владана Радовановића

Бојана Радовановић. Ране симфоније Карла Штамица кроз призму стилских преламања у другој половини XVIII века

Снежана Цвијановић. Цитати у Хајдновим „Лондонским симфонијама”: извори третман

Дина Војводић. Однос класицизма и романтизма. Шубертова Четврта и Пета симфонија

Марија Вељковић. Симфонија „са оргуљама” Камија Сен-Санса као репрезент симфонијске музике у Француској у другој половини XIX века

Милица Лазаревић. Смисао драматургије на макро- и микроплану Друге симфоније Густава Малера: херменеутички нивои

Неда Колић. Представе појаца на српским средњовековних споменицима

Александра Јовановић. Бетовен као Прометеј?

Мина Шуковић. Берлиозова „Фантастична симфонија” као пример антихеројске симфоније

Мина Божанић. Репрезентација женског лика у Бартоковим музичко-сценским делима (опери „Замак Плавобрадог” и балетима „Дрвени принц” и „Чудесни мандарин”)

Катарина Митић. Соната за флауту, виолу и харфу Клода Дебисија – однос према прошлости, третман инструмената и функција боје

Бојана Гавриловић. Ритуал у „Макамби” Срђана Хофмана

Татјана Поповић. Моцарт и „Mozart…Luster…Lustik” Ирене Поповић

Љубица Поповић. Манифестација оријентализма и егзотицизма у периоду „fin de siècle”-а на примеру Дебисијевих „Пагода”

Јована Петровић. Родни идентитет женског лика у опери „Воцек” Албана Берга

Адриана Сабо. Друго за другог – џез музика и Даријус Мијо

Милош Браловић. Формирање науке о музици у написима Аристоксена из Тарента

Маријана Дујовић. Рецепција делатности Станислава Биничког

Ива Радуловић. Музичке манифестације на сцени Коларчеве задужбине у Београду за време Другог светског рата (1941–1944)

Ђурђевић. Поетика извођаштва Иве Погорелића на примеру Шесте сонате Сергеја Прокофјева